عقربه زمان به عقب برمی گردد


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : دو شنبه 25 دی 1391
بازدید : 1064
نویسنده : fariba

سلام دوستای گلم! این بار می خوام مطلبی رو براتون بگم و1 سوال بپرسم تا ببینم نظرشماچیه. توروخدا نظراتتون رو بگین ازتون خواهش میکنم.

در داستان های علمی تخیلی به ماجراهای شگفت آور سفر به گذشته های دور و نزدیک به قرن ها و هزارها و حتی میلیون ها سال پیش فراوان برمی خوریم. قهرمان این داستان ها با ماشین های عجیب و غریب که در حقیقت مخلوق ذهن خیال پرور نویسندگاناین گونه داستان هاست، مثلا به عصر حجر سفر می کند و همراه انسان های اولیه غارنشین به شکار ماموت ها می پردازند یا صد میلیون سال به عقب برمی گردند و شاهد ماجراهای پرجنب و جوش زندگی دایناسورهای غول پیکر که در آن دوران فرمان روای بی چون و چرای کره ی زمین بودند، می شوند.

البته قلمرو تخیل بی حدو مرز است و پرسه زدن در آن هم بی درد سر به نظر می رسد،اما باتوجه به اینکه بسیاری از اختراعات کنونی خواب و خیال پنداشته می شدند و اینک به صورت واقعیت درآمده ان،این پرسش می تواند مطرح شودکه آیا اندیشه بلند پروازانه سفر به گذشته هم روزی تحقق خواهد یافت؟پاسخ گویی به این سوال که تا چندسال پیش در هاله ای از ابهام و حتی طنز و مزاح پیچیده شده بود، اکنون در پرتو تازه ترین یافته های علمی به صورت جدی در بحث و بررسی دانشمندان است و حتی بعضی فیزیک دانان از امکان تحقق سفر در کانال زمان سخن می گویند.

خب بچه ها حالا بیاین یه نگاهی به نظریه نسبیت و نیروی جاذبه بندازیم

برای بررسی مسئله ازنظر علمی ابتدا باید نگاهی داشته باشیم به ماهیت آن چیزی که ماآن را به نام ((زمان)) می شناسیم. اولین کسی که یک توجیه علمی از پدیده زمان مطرح کرد آلبرت انیشتین است که در فاصله سال های 1907 تا1915 با ارائه نظریه ی ((نسبیت)) دانش فیزیک و کیهان شناسی را دگرگون ساخت و فضا و زمان را در ارتباط باهم و به صورت بعد چهارم تابع قانون نسبیت قرار داد.

بر اساس نظریه نسبیت فضا را می توان به سفره  توری عظیمی تشبیه کرد که وقتی اجسام مختلف مثلا ستارگان به صورت گوی های کوچک و بزرگ روی آن قرار می گیرند،هر کدام برحسب مقدار جرم خود ، کم و بیش نوعی گودی یا انحنا در سطح هموار سفره ایجاد می کند و در نتیجه اجسام کوچک تر در شیب ناشی از انحنا حوزه استقرار اجسام بزرگتر به سوی آن ها کشیده می شوند.

این قانون در همه اجزاء عالم از گستره بی نهایت کوچک تا بی نهایت بزرگ معتبر است وحتی فوتون های نور هم ناگریز به متابعت از آن ها هستند. درنتیجه مسیر نور برخلاف آنچه سابقآ تصور می شد درخط مستقیم نیست بلکه در خط منحنی و به صورت زیگزاگ است، زیرا اشعه نورانی در طول مسیر خود هنگام گذر از نزدیکی اجسام بزرگ و پرجرم تحت تاثیر حوزه جاذبه آن ها قرار می گیرد و تاحدودی منحرف می شود.

وحالا می رسیم به نکته های اصلی این مطلب و سوال های جالبی که در ذهن به وجود میاد!

سرعت بیشتر ،گذشت زمان کندتر

یکی از نتایجی که از نظریه ی نسبیت ناشی می شود این است که سرعت نور حداکثر سرعت ممکن درطبیعت است یعنی نمی تواند از300هزارکیلومتر در ثانیه که سرعت نور است سریع تر حرکت کند. به علاوه براساس این نظریه چون فضا و زمان برخلاف تصورات پیشین پدیده های مستقل و مطلق نیستند و در ارتباط باهم بعد چهارم را می سازند گذشت زمان برحسب سرعت اجسام در فضا متغییر است. مثلا فضانوردی که با یک سفینه تند پرواز در فضا در حرکت است از یک فرد ساکن روی زمین گذشت زمان را کندتر احساس می کندو چنان چه سرعت سفینه فضائی اش به سرعت نور نزدیک شود گذشت زمان برای او تقریبا متوقف خواهد شد اکنون فرض کنیم که این فضانورد با سفینه ای به سرعت نور سفری طولانی به سوی ستاره ((پروکسیماسنتوری)) که نزدیک ترین ستاره به خورشید است انجم دهد و به زمین برگردد. این سفر طولانی برای او به علت کندی گذشت زمان بس کوتاه جلوه خواهد کرد اما در بازگشت به زمین با کمال تعجب خواهددید که از هنگام حرکتش از زمین تا زمان بازگشت به آن بیش از ده ها سال سپری شده است زیرا در زمین به علت کندی حرکت گذشت زمان سرعت بیشتری دارد. پس در واقع این فضانورد، بااستفاده از سفینه ای به سرعت نور جهشی به سوی آینده انجام داده است.

خب حالا با توجه به نکات بالا آیاباید منتظر بود که در آینده ی نزدیک((کانال زمان)) امکان سفر به گذشته و آینده را در دسترس بشر قرار دهد؟پاسخ قاطع به این پرسش  آسان نیست اما پژوهش در این زمینه اکنون وارد مرحله جدی علمی شده است. به تازگی مسئله گذشت زمان در سفینه های سریع السیر فضائی بااستفاده از سرعت بسیار دقیق اتمی که قدرت اندازه گیری زمان را تاحدغیرقابل تصور یک میلیونیم یک میلیاردم ثانیه دارد مورد آزمایش قرار گرفت و ثابت شد که گذشت زمان در چنین سفینه هائی به راستی کندتر از زمین صورت می گیرد و این پیروزی دیگری برای نظریه نسبیت انیشتین بود.

با همه این ها امکان سفر به دوران های گذشته و به عقب برگرداندن عقربه های زمان هنوز مورد قبول اکثریت دانشمندان نیست و این مخالفان استدلال خود را در ماجرای طنزآمیزی به شرح زیر خلاصه می کنند:

فرض کنیم که سرانجام ماشین زمان اختراع شود و شخص با استفاده از آن بتواند به دوران گذشته سفر کند و مثلا در شب عروسی مادر بزرگش حضور یابد. اگر این شخصی که به زمان گذشته سفر کرده عروس خانم را بکشد وجود خودش چگونه قابل توجیه است؟؟؟؟؟!!!؟!؟؟!؟!؟!؟!

بچه ها به نظر شما امکان رفتن به تونل زمان یا رفتن به گذشته وجود داره؟؟؟؟چرا؟؟دلیلتون هم بگین؟؟؟

بچه ها به 3 خط آخر این مطلب توجه کنین اگر موافقین که ماشین زمان در آینده ای نه چندان دور ختراع میشه پس چه جوابی برای توجیه این دانشمندان دارید؟؟؟؟؟

دوباره تاکید می کنم تورو خدا نظرتون رو بگین خیلی دوس دارم نظر شما رو هم بدونم خیلی ممنون میشم مر30 دوستا ی گلم.




:: برچسب‌ها: نظریه نسبیت , انیشتین , تونل زمان , سفربه گذشته , سرعت نور , زمان , تخیل , ,

مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید

<-CommentGAvator->
f@rzin در تاریخ : 1391/10/25/1 - - گفته است :
سلام خوبی....

عسیس بی زحمت یه سر به وبم بزنو تو نظرسنجیم شرکت کن

نظرسنجی وبم زیر چت باکسه...

یه دنیا ممنون

پاسخ:چششششششششششششششششششششششم!!


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








خوش اومدی...فقط لطفا نظر یادت نره!!! به همه پست هام سر بزن!دوس داشتی لینک شی سیستم تبادل لینک پایین هست...خوش بگذره!!!رفتی دوباره سربزن...

به نظرت وبم چطوره؟


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان آبــی بـه رنــگ آســـمـان و آدرس sokooteeshgh.loxblog.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 51
تعداد نظرات : 63
تعداد آنلاین : 1



RSS

Powered By
loxblog.Com